torsdag 3 november 2011

Forsbacka bruk

Jag kommer precis från ett möte i Forsbacka bruk. Efter mötet passade jag på att gå runt och fota lite. Nu tänkte jag ta och dela med mig av bilderna till Er bloggläsare! Som Ni kan se på bilderna var det en något ruggig och grå november dag. Bruksmiljön i Forsbacka har jag alltid upplevt som suggestiv och med en omgivning som är full av kontraster. Den väldiga hyttan med masugnar, rostugnar och rester av flera valsverk utgör ett imponerande industriminne. Intill industriområdet finns en engelsk park där bland annat Forsbacka herrgård är belägen.
Hyttan.
Herrgården.
Herrgården med flyglar. Väldigt vackert belägen.
Hyttan.
Rostugnarna.

Järnhanteringen i Forsbacka går tillbaka till 1500-talet. Mot slutet av 1800-talet växer Forsbacka upp till en tidigt modern storindustri. Under 1940-talet har Forsbacka bruk närmare 1000 anställda. Masugnarna var i drift ända fram till 1953 och 1981 lades det sista valsverket ned. Kvar står idag den väldiga anläggningen och påminner om sin storhetstid. Järnhanteringen i Forsbacka är dock långt ifrån över. Bland annat har Ovako en anläggning i Forsbacka där man tillverkar malkulor till gruvindustrin. Sen så finns det en gruva ovanför jord i Forsbacka med, nämligen Lindberg & son, som bedriver järn- och metallskrotshantering. Järnhanteringen lever för fullt med andra ord!

Vill Du veta mer om Forsbacka bruk? Välkommen att klicka Dig in på Järnrikets hemsida HÄR!!

Inga kommentarer: