onsdag 28 september 2011

Tolvfors bruk

Under 2011 har Länsmuseet varit involverad som antikvarisk medverkande vid byggnadsvårdsarbetena som har gjorts på Tolvfors bruk. Jag tänkte passa på att göra några blogginlägg om denna väldigt intressanta plats framöver. Under detta inlägg tänkte jag passa på att presentera brukets historik!

Smedslänga
Smedslänga
Smedslänga
Historik

Tolvfors bruks verksamhet startade under 1600-talet mitt i och med att borgmästaren Elias Gawelius, Rasmus Carlsson och Johan Eskilsson år 1644 fick tillstånd att uppföra en masugn och stångjärnshammare. En ny masugn installeras år 1678. Bruksgatan fick sitt nuvarande utseende under 1790-talet. Det är troligt att smedsbostäderna och uthusen uppfördes nya under denna tid. Smedsbostäderna och uthusen är timrade rödfärgade längor med tidigare smedsbostäder samt bod- och magasinsbyggnader. Herrgården uppfördes av timmer år 1756 i karolinsk stil med säteritak. Flyglarna tillkom några år senare. Kring sekelskiftet 1800 byggdes herrgården om i empirestil och samtliga av herrgårdsbyggnaderna är därefter reveterade och vitavfärgade.

År 1973 inleddes en renovering av smedsbostäderna med sammanslagningar av lägenheter, fönsterbyten, tilläggsisoleringar, elinstallationer och indragning av vatten och avlopp. På sätt och vis kan man säga att den renoveringen gick hårt fram och att de tidigare smedsbostäderna ändrade karaktär. Trots detta betraktas Tolvfors bruk som en unik helhetsmiljö och år 1983 byggnadsminnesförklarades hela bruksområdet.

En byggnadsminnesförklaring, enligt 3 kap. lag (1988:950) om kulturminnen m.m., är ett sätt att skydda en byggnad eller en hel miljö undan rivning eller förvanskning. Det som skyddas på detta sätt skall vara ett noga utvalt och representativt byggnadsbestånd som på ett allsidigt sätt speglar vår historia och samhällsutveckling. En byggnadsminnesförklaring innebär det högsta lagskydd en kulturhistorisk byggnad eller område kan erhålla.

2 kommentarer:

Marina Sundberg (Nina) sa...

Vilket sammanträffande! I helgen som gick var jag för första gången i mitt 68:åriga liv i Valbo/Gävletrakten. Mina anor på min fars sida kommer just från Tolvfors bruk. Så fantastiskt välbevarade de gamla smedbostäderna är! Besökte också muséet och porslinsavdelningen. Min farfars morfar, Olof Forssell, var en av grundarna till kakel- och fajansfabriken. Han föddes i Tolvfors bruk. Utställningen var mycket sevärd och informativ, MEN jag saknade min anas namn! Dock fann jag det i den lilla skriften "Modärna tider".
Följer med stort nöje och intresse er blogg!
Hälsningar,
Marina

Joel Ringh sa...

Hej Nina!
Vilken trevlig kommentar Du har lämnat till oss! Att få just den bekräftelsen som Du lämnar via kommentaren gör att vi blir ännu mera pepp på visa vilket fantastiskt kulturarv vi har i Gävleborg här på bloggen. Vi hoppas att Ditt besök här gav mersmak och att Du snart gör ett återbesök i länet =). Bästa hälsningar, Joel Ringh