tisdag 22 mars 2011

Välkommen Anna!

Här kommer ett nytt ansikte på bloggen!

Jag heter Anna Larsdotter och kommer att ha min praktik här på kulturmiljöavdelningen under våren. I snart tre år har jag utbildat mig till Kulturentreprenör vid Uppsala Universitet och praktiken sker inom denna utbildning. Parallellt med min praktik kommer jag även jobba med mitt examensarbete som ni senare under våren kommer att få veta mer om.

Vad gör en kulturentreprenör?

Det har många frågat mig. För att vara helt ärlig så vet jag inte helt säkert ännu. Detta är dock något av poängen med utbildningen, att man ges årorna så att man kan ro sin egen båt. Ingen har märkt ut någon farled åt mig, jag är den som själv kommer att skapa den!

Inom utbildningen så är Etnologi mitt huvudämne. Detta ämne är ett suveränt verktyg för att skapa förståelse för hur vår kultur utvecklats genom tiderna. Etnologin handlar om det vardagliga och den lilla människans historia. Något som är min stora drivkraft är att förstå och skapa förståelse för varför vårt samhälle ser ut som det gör idag. Den stora frågan inom ämnet är ”varför”. Varför växer intresset för byggnadsvård idag? Varför är ”lantligt” så inne? Vad ligger bakom det stora uppsvinget för Second hand? Sådana frågor kan en etnolog forska i.

Inom min utbildning har jag även läst kurser som: Dräkt- och interiörhistoria, samt Kultur- och byggnadsvård. Intresset för det historiska byggandet har även gjort att jag sökt mig till en arbetsplats som Centrum för byggnadsvård, i Gysinge. Där har jag arbetat sedan 2007 vid sidan av mina studier. I butiken jobbar jag aktivt som rådgivare och jag har fått ta del av många intressanta historier om kundernas objekt. Under min tid här hos byggnadsantikvarierna är jag säker på att jag kommer att få se och lära mig minst lika mycket.

Inga kommentarer: