måndag 21 mars 2011

Rädda Stickan!

NCS Tradition - oumbärlig vid traditionell färgsättning
Vi har en färgkarta här på jobbet som är oumbärlig för oss byggnadsvårdare. Den heter NCS Tradition och är utformad som en solfjäder med färgprover som utgår från traditionella pigment angivna i NCS-koder. Jag brukar kalla den "stickan". Här hittar man NCS-koderna för alla viktiga pigment som vi använder inom byggnadsvården: guldockra, engelskt rött, grön umbra, koboltblått mm.
Färgstickan anger NCS-koder för traditionella pigment, t.ex. guldockra.
Det finns naturligtvis andra system för traditionell färgsättning idag, men eftersom den moderna färgindustrin utgår från NCS-koder blir just den här produkten en viktig länk i samtalet mellan det traditionella och det moderna. Jag kan prata om guldockra i all oändlighet men ytterst få färghandlare förmår bryta en kulör rätt utan en NCS-kod. Därför känns denhär stickan så angelägen, tycker jag.

Så döm om min förvåning när jag häromdagen upptäckte att produkten inte tillverkas längre. Färginstitutet, eller NCS Colour AB som det heter idag, har lagt ner produktionen. Men det går ju inte! Som tur är upptäckte jag efter lite snabb undersökning att Riksantikvarieämbetet arbetar med att ta fram en ersättningsprodukt - Linoljefärgsprovlikaren LINO. Den finns inte till försäljning ännu, men kommer förhoppningsvis under året. Drar en lättnadens suck! Stickan verkar räddad - håll ögonen öppna efter LINO!

2 kommentarer:

Lena Skapar och Inreder sa...

Hej hittade er då jag sökte på guldockra. Såg eran "stickan" och undrar var man kan få tag på den?

Vänligen Lena Inredare

Anna Larsdotter sa...

Hej!
Den gamla stickan tillverkas inte längre, precis som vi skrivit i inlägget. Dock finns en ny variant att köpa. Den går under namnet Kulturkulör för Linoljefärg och kan köpas under följande länk: http://www.ncscolour.com/sv/webbshop/kulturkulor-for-linoljefarg/http://www.ncscolour.com/sv/webbshop/kulturkulor-for-linoljefarg/