tisdag 29 mars 2011

Järnriket på TUR-mässan

Gästrikland & Hälsinglands monter - En Hälsingegård såklart!

Järnriket hade turen att få delta på årets TUR-mässa! TUR-mässan är Skandinaviens ledande mässa för resor, turism och möten och hålls på Svenska Mässan i Göteborg. TUR-mässan hade förra året nästan 50000 besökare och 1000 olika utställare från över 100 olika länder. Järnriket fanns representerat i Gästrikland och Hälsinglands monter som Region Gävleborg tagit fram.


Vi som åkte från Järnriket var jag (Joel Ringh, projektledare Järnriket) och Julia Kalthoff, VD för Wetterlings yxfabrik. Torsdagen den 24/3 höll Julia ett föredrag om Wetterlings som genast gav resultat i form av en tidskrift ville göra ett reportage om henne. Hon hade även ett antal yxor med sig att visa upp på mässan, vilket visade sig vara en attraktion!

Dagen efter (25/3) skulle jag själv presentera Järnriket som dess projektledare. Det jag särskilt försökte få fram med Järnriket är varumärket "Järnriket Gästrikland - med över 2000 års kontinuitet", samt nätverket av besöksmål och entreprenörer.

Det var första gången som jag var iväg på TUR-mässan och jag måste medge att jag både var chockad och förvånad över storleken på mässan. Det var nästan svårt att smälta! Utöver det så har jag bara positiva intryck med mig från mässan. Jag har fått nya idéer gällande marknadsföring, varumärken, värdskap, entreprenörskap och kulturarvsturism. Det ska bli spännande att se hur dessa nya idéer kan appliceras på Järnriket framöver!

Det som även var kul att se var att Riksantikvarieämbetet och Statens fastighetsverk fanns representerade på mässan. RAÄ fanns på plats för att berätta om platsr ( http://www.platsr.se/) och SFV berättade om ett besöksmålsprojekt som bedrivs tillsammans med en organisation i Skottland.

Nästa år åker vi förhoppningsvis med ett gäng från Järnriket för att delta på mässan!

Inga kommentarer: