onsdag 3 november 2010

Hembygdsvårdarna i fokus



Förra fredagen begav sig nästan hundra av Sveriges kulturarvsarbetare som jobbar med hembygdsgårdar till ett snöigt Skansen för en nationell konferens om projekt Hus med Historia. Skånska gruvan var fylld till bredden av entusiastiska deltagare och entusiasmerande föreläsare. Jag själv fick möjlighet att berätta om ”Projekt Byggnadsvård & Sysselsättning, Gästrikland 2010”, där jag är projektledare.

Jag har skrivit om projektet både här och där men sammanfattningsvis är det ett kombinerat sysselsättningsprojekt och byggnadsvårdskurs där arbetssökande och bygglärlingar har restaurerat hembygdsgårdar i Gästrikland under ett halvårs tid. Projektet kunde genomföras tack vare bidrag från Hus med Historia, och genom regionalt stöd från Gästriklandsfonden, Landstingets Tillväxt och Regional Utveckling, Länsstyrelsen Allmänna Regionalpolitiska utvecklingsmedel och Landsbygdsprogrammet. Tack för det!

Projektet har blivit mycket lyckat för alla inblandade; hembygdsföreningarna har fått mer hjälp med restaurering av gårdarna än vad de vågade hoppas på, deltagarna har utvecklats enormt – från att vissa inte hållit i en hammare har de fått praktisk kunskap om byggnadsvård, ett nytt kontaktnät och – det bästa av allt - två av deltagarna har lämnat arbetslösheten och börjat som Gästrikelärling hos en lokal firma som varit kopplad till projektet.

Nästa år planerar vi att etablera projektet i Hälsingland. Och jag hoppas att jag peppade deltagarna på konferensen att göra liknande projekt i resten av Sverige!

Inga kommentarer: