tisdag 31 maj 2011

Oskar - ny praktikant hos byggnadsantikvarierna

Hej, jag tänkte presentera mig i detta forum. Jag heter Oskar Källberg och studerar till byggnadsantikvarie på Gotlands högskola, jag läser andra året av ett tre årigt program. Jag kommer att vara här på länsmuseet under hela juni och göra en praktikkurs. Jag är uppväxt i Gävle och har tidigare arbetat som snickare hos Källbergs Bygg, jag har arbetat med det i ungefär 8 år och till största del med praktisk byggnadsvård. Jag har växt upp med Källbergs Bygg som arbetar mycket med äldre byggnader och därigenom fått mitt stora interesse för kulturvård. 2009 bestämde jag mig för att jag ville göra mer inom byggnadsvård och började studera till byggnadsantikvarie.


Min ambition är att när jag är färdig med min utbildning arbeta med byggnadsvård mer teoretiskt och gå ifrån det praktiska arbetet. Min bakgrund som snickare kommer jag ha stor nytta av i framtiden eftersom jag har en förståelse för byggverksamheten och det praktiska arbetet. Jag vill vara med och påverka hur vi bevarar och använder vårt kulturarv. Mitt intresse ligger främst vid träbyggnader, dess utsmyckning och snickeriinteriörer.

Anledningen till att jag är här är att jag fick en förfrågan från länsmuseet att hjälpa till med ett projekt som de inte hade tid att göra själva, men var väldigt måna om att få påbörjat. Jag kommer att göra en skadeinventering och ett åtgärdsprogram för en byggnad som ägs av länsmuseet och står på museets tomt. Objektet är ladan vid museet (se fotografiet) som idag är i behov av en restaurering, detta är något som varit på gång länge men som inte blivit av, och länsmuseet vill nu se att byggnaden skall kunna användas på något vis. Jag kommer att utreda vad byggnaden har använts till och hur den skulle kunna användas idag och även vad som skulle behöva göras för att den ska kunna användas.

Jag kommer även att delta i andra mindre projekt och följa med på uppdrag för att lära mig hur det fungerar att arbeta som byggnadsantikvarie. Jag är väldigt tacksam för den här möjligheten jag fått att följa ert arbete och lära från er. Jag skulle även vilja ta chansen här att be er om hjälp, om ni har någon information om ladan på länsmuseets tomt hör gärna av er till mig. Ladan skulle även behöva ett populärnamn, om ni har något förslag tar jag tacksamt emot det.

Med vänlig hälsning/ Oskar Källberg

Inga kommentarer: