Bruksparken i Axmar är rätta platsen att leta efter minnena från järnhanteringens storhetstid: undanglidande, litet spöklika och samtidigt så påtagliga. Så här års sjunger fåglarna bland ruinerna efter övergivna verksbyggnader. Herrgården - en gång Gästriklands största - är spårlöst försvunnen, men kvar på sin holme står det lilla lusthuset.
Källorna tiger om lusthusets tillkomsthistoria, men ingen kan tvivla på att det är ritat av en skicklig arkitekt. Misstankarna faller på Johan Fredrik Åbom, som var Stockholms ledande arkitekt när han fick förtroendet att leverera ritningarna till Axmars nya herrgård 1861. Även om Åbom föredrog nyrenässansen visar byggnader som Frimurarhuset i Gävle att han behärskade en bredare stilhistorisk repertoar. Lusthuset i Axmar är byggt i en blandstil med gotiska inslag. Fasaderna i gult, fogstruket tegel är prydda med krigsguden Mars tecken: symbolen för den järnhantering som skapade Axmars och familjen von Schinkels välstånd. Men hur ska man tolka den vädrande jakthunden i gavelfältens medaljonger? Är det helt enkelt ett porträtt av någon av bruksägaren Bernt von Schinkels egna favorithundar? Den realistiska framställningen kan tyda på det.
Du som tänker åka till Axmar gör klokt i att passa på just nu, när de täta mattorna av Gästriklands landskapsblomma, liljekonvaljen, fyller parken med sin doft. Det blir en upplevelse för alla sinnen. Avslutar du vandringen på närbelägna restaurang Axmar Brygga får även smaken sitt. Och i dag klockan 13 inviger landshövding Barbro Holmberg Axmarbruks nyblivna kulturreservat borta vid hyttan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar