fredag 6 november 2015

Barnböckernas hus och kulturmiljöer: “Hanna, Hugo och Huskatten”

1

Jens Ahlbom, som illustrerade boken Pelle och världsarvet, har både skrivit och illustrerat Hanna, Hugo och Huskatten. Boken, som kom ut 2008, handlar till största del om trähusens historia.

2

Allt har sin början då Hanna och Hugo, efter otaliga museibesök tillsammans med sin pappa, slutligen tröttnar. När pappa föreslår ännu ett museibesök stannar de utanför. Dödstrist, tycker Hanna och Hugo. Pappa ger dem en bok att läsa under tiden, en bok om trähus. Föga intressant, tänker Hanna och Hugo muttrande. Men någon hör deras gnäll och mutter, och när de vänder sig om ser det att det är en KATT som tagit till orda:

 – Ja, jag brukar inte lägga mig i, men när man fnyser åt gamla hus kan jag bara inte låta bli. Jag är huskatt här, och jag tar mitt jobb på allvar. Hus är faktiskt mycket mera än bara väggar och tak. Ja, jag är något av en expert på hus, om jag får säga det själv. Jag ska visa er. Häng med in i boken ska ni få se!

3

4

Och så hoppar katten in i boken och Hanna och Hugo följer efter. Med på en resa tillbaka till dåtiden och till både Sverige och andra länder. En resa under vilken de får lära sig mer om varför hus har byggts på speciella sätt på vissa platser i världen medan de byggts på helt andra vis på andra platser. Hur människorna helt enkelt byggde sina hus av det material som var vanligast på platsen. Sten, vass, snö och kobajs… Och trä. Katten börjar berätta om timmerhusens tidigaste historia.

5

9

8

6

7

Vi får följa med under timmerhusens utveckling. Katten berättar om verktyg, byggnadsdelar och olika typer av stilar som följer trähusen genom historien. Hanna och Hugo besöker badhotell från slutet av 1800-talet, hantverkare i sina verkstäder och blir till och med bjudna på fika hemma hos två systrar under slutet av 1800-talet.

Men då sidorna i boken börjar nå sitt slut, är det dags för de tre vännerna att ta sig ut ur boken. Huskatten berättar avslutningsvis om bränder som tagit äldre hus, och också om rivningar som gjorts av gamla hus, för att ge plats till nya. Hanna och Hugo lovar Huskatten att aldrig mer säga ett ont ord om gamla hus.

Den här boken berättar på ett väldigt pedagogiskt vis om trähusens historia. Jag trodde kanske att den skulle bli lite för lång och komplicerad, när jag läste den för min femåring första gången. Men hon gillar den starkt, och brukar ganska ofta välja den själv till kvällsläsningen. Illustrationerna är spännande och väcker många frågor. Jag kan tänka mig att boken passar bra för barn i åldrarna 5-12 år.

Inga kommentarer: