måndag 26 november 2012

Lite om Gamla Grands historia


Ja, hörrni, vad händer egentligen bakom murarna på Gamla Grand nuförtiden? Det börjar ju dra ihop sig inför öppning av Elites Grand hotell i Gävle! Första mars är det dags!

Jag hade en roll precis i början av byggnationen, då det fortfarande skedde en del rivningsarbeten inne i den väldiga byggnaden. Då cyklade jag till Grand var och varannan dag för att dokumentera vad som kommit fram och vad som skulle bort. Efter att dokumentationen av alla de gamla lagren var slutförd fortskdred bygget utan mig, fast dock fortfarande under kontroll av byggnadsantikvarie Anders Stjernberg, Sundsvall och inte minst, under kontroll från Gävle kommuns kommunantikvarie Lena Boox.

Hur ser byggnadens historia ut? Hur länge pågick hotellverksamheten där? Vilka större förändringar har byggnaden genomgått?

På tisdag, 27 november, under Kulturlunchen, håller jag en 30 minuter lång föreläsning om Grands historia. Jag kommer också att berätta lite kring förundersökningen jag gjorde under sommaren 2010, inför att de första planerna på att åter öppna upp hotell i byggnaden började ta form. Efter föreläsningen serveras soppa i vårt kafé.

Plats: Per Erikssonsalen på länsmuseet klockan 12. Begränsat antal platser. 90 kronor.

Ni är hjärtligt välkomna!

Inga kommentarer: