tisdag 23 juli 2013

I Gävlefiskarnas kölvatten, del 1: Ulvö kapell



Vi har tidigare berättat om flera av de 1600-talskapell som Gävlefiskare uppförde i Hälsingland under 1600- och 1700-talen. Men Gävlefiskarnas fiskarfärder sommartid sträckte sig även långt utanför vårt nuvarande län, då de anlade över 80 så kallade Gävlebohamnar längs den södra och mellersta Norrlandskusten. I alla dessa hamnar uppfördes inte fiskarkapell, men ändå på ett ganska stort antal platser. I Ångermanland finns 14 bevarade kapell och för någon vecka sedan begav sig min kollega Lars Nylander vid Hälsinglands museum och jag oss på en dagsresa till Västernorrlands län för att beskåda två av de allra bäst bevarade fiskarkapellen som Gävlefiskarna uppförde och jag tänkte nu dela med mig av lite av vad vi såg och upplevde i grannlänet norrut.





Det allra äldsta kapellet i Ångermanland återfinns på Ulvön, cirka 45 minuters båtresa från fastlandet, mitt i Höga kusten-området. I en skyddad hamn breder fiskarbebyggelsen ut sig i denna långsträckta hamn där den bofasta befolkningen uppgick till hela 270 personer i slutet av 1800-talet. Idag bor knappt 40 personer året runt på Ulvön, men sommartid är det betydligt fler som vistas på denna välbesökta plats dit mängder av turister, men även på fritidsboende kommer så här års.



Mitt bland trähusbebyggelsen ligger öns kapell, en timrad panelklädd byggnad med blyspröjsade fönster, fönsterluckor och spåntak. Redan i det lilla vapenhuset möts besökarna av mängder med inskriptioner och inristningar. Själva kapellet är bredare och längre än de flesta kapell i Gävleborgs län, men det är inte kapellets storlek som imponerar på oss och de övriga besökarna utan på det fantastiskt välbevarade måleriet som täcker nästan varje yta i kapellets inre. Kapellet uppfördes 1622 på en annan plats på ön, men flyttades till denna plats i början av 1700-talet och 1719 utförde målaren Roland Johansson Öberg vägg- och takmålningarna inuti kapellet. Dessa uppgifter står även skrivna på den kraftiga dörrens insida. Väggarna pryds på tidstypiskt sätt med motiv hämtade från Bibeln och figurerna är väldigt uttrycksfulla och bilderna oerhört rika på detaljer. I övrigt följer kapellet samma utformning som de i vårt län med sluten bänkinredning, altare, altarring, predikstol och läsarbänk. Klockstapeln är dock inte sammanbyggd med kapellet utan fristående. Det är sällan man får besöka en kulturmiljö som har förändrats så lite trots att snart 300 år har gått sedan kapellets målningar tillkom.

Antikvarie Nylander var  av fotot att döma uppenbarligen rätt tagen av denna otroligt välbevarade kyrkomiljö från 1700-talets början.

Innan vi lämnade Ulvön hann vi även besöka den nya kyrkan på Ulvön som uppfördes på 1890-talet samt hembygdsgården, som är en bevarad fiskarbostad där det även fanns skrifter om öns historia. Ulvön är verkligen väl värd ett besök, för det finns mer att se på ön än det som finns i fiskeläget. I nästa blogginlägg i denna miniserie ska vi titta närmare på ännu ett fantastiskt välbevarat kapell i Ångermanland, nämligen Barsta kapell.

Inga kommentarer: