onsdag 9 oktober 2013

Byggnadsantikvarier är mångsysslare

Forsbacka

Att jobba som byggnadsantikvarie innebär att man är mångsysslare! Speciellt höstarna är intensiva med många deadlines. Det är en tid då flera uppdrag ska avlutas och redovisas, samtidigt som hela museet ska planera för vad vi ska göra nästa år.

Mitt i alltihop har jag stannat upp och funderat över vad jag själv har gjort och ska göra den här hösten. Det visade sig vara en hel del och väldigt varierande arbetsuppgifter.

För dig som funderar över hur det är att jobba som byggnadsantikvarie kan det vara intressant att få ett nedslag i en liten del av ett arbetsliv:

- Som projektledare för Järnriket leder jag en styrgrupp med representanter från kommunerna, regionen, länsstyrelsen och Bergslagssatsningen. Vi bestämmer tillsammans vad som ska göras inom projektet och jag verkställer en del av det. Just nu gör jag exempelvis en affärsplan och en kommunikationsstrategi för Järnriket.  

- Jag och Anna Larsdotter arbetar med förstudien Byggnadsvård & Sysselsättning Forsbacka bruk för att förhoppningsvis få igång ett stort treårigt projekt. Nu gör vi tidplan, budget, försöker fixa finansiering, drar i hop samarbetspartners m.m.

- Under flera år har jag medverkat i artiklar om arkitektur och byggnadsvård i Gefle Dagblad. Nu vill jag och reportern Helen Granditsky göra en bok av artiklarna. För närvarande undersöker vi möjligheterna att få finansiering för bokproduktionen.

- Om arkitekt Ralph Erskine fortfarande hade levt skulle han fylla hundra år i februari 2014. Det vill vi på museet uppmärksamma, tillsammans med Centrum för Arkitektur & Design, flera kommuner, en rad arkitektkontor och många andra. Jag och museets kommunikatör Ingela Norberg planerar för fullt.

- När höstterminen drog igång hade jag och flera kollegor en serie stadsvandringar för barn, som Ulrika Olsson skrivit om tidigare. Ett pedagogiskt projekt alltså, som förhoppningsvis uppmuntrar några av dem att jobba med byggnadsvård i framtiden.

- Under hösten, senast i lördags, har jag föreläst på olika platser i landet. Som byggnadsantikvarie slänger man sig sannerligen mellan olika teman! Jag har berättat om hur man kan släktforska genom hus på Släktforskardagarna i Köping, om mötet mellan natur och industribyggnader under en byggnadsvårdshelg i Smedjebacken och om hur byggnadsvård kan leda till sysselsättning på Byggnadsvårdens konvent i Mariestad.

- Just nu har jag sex uppdrag som antikvarisk medverkande. Det innebär att man t.ex. sköter ekonomiadministrationen, är med på byggmöten, fotodokumenterar och skriver protokoll.

Med så många arbetsuppgifter kanske du undrar hur jag och mina kollegor har tid att blogga då?

Jo, det måste vi prioritera - för att berätta för alla er andra vad vi faktiskt gör ingår också i vårt jobb!

Inga kommentarer: