fredag 31 augusti 2012

Oväntat möte efter vägen

Här pratar jag med Helena (mitten) hennes mamma Kristina (som driver Ohlandersgårdens vandrarhem) samt Ragnar från Västerby hembygdsby.
I onsdags var jag och arbetade med ett underhålls- och åtgärdsprogram för Västerby hembygdsby i Rengsjö. Jag hade ett späckat schema eftersom jag skulle hinna dokumentera och skadeinventera närmare 35 byggnader. Men jag kunde omöjligt avhålla mig från att åka till ladan som Helena Bratt håller på att omvandla... Ladan ligger väl synlig efter väg 50 mellan Söderhamn och Bollnäs. Den ligger vid uppfarten till Ohlandersgårdens vandrarhem i Knyssla, Rengsjö.


Projektet kallar hon Schablonladan. Ett schablonmönster, daterat 1850 och hämtat från ett av rummen på hembygdsgården, är förebilden för det jättelika mönster som nu sakta växer fram på ladans ena långsida.

Syftet med målningen är att visa upp en kulturhistorisk hantverkstradition som finns så nära oss men som många ändå inte kommer i kontakt med. Helena har en textil bakgrund med utbildningar från både Capellagården och Sätergläntan. De senaste veckorna har hon och hennes gamla klasskamrater från Capella omvandlat ladan. Sammantaget har ett 10-tal personer arbetat med målningen.



Inledningsvis oljeströks den solblekta rödfärgade panelen. Kallpressad rå linolja från Ovolin, uppblandad med lacknafta, användes till detta. Färgen är även den från Ovolin. Specialbrytningen av kulörerna är gjorda av Engvall och Claesson. Mönstret är överfört från inscannade skisser och uppritat med hjälp av ett rutsystem. Själva målningen görs nu för fri hand. Igår var den första strykningen klar och Helena hade just börjat med strykning nummer två.


När jag var färdig med mitt arbete på hembygdsgården framåt kvällningen, åkte jag förbi ladan och fotade den från vägen. Arbetet var fortfarande i full gång, än skulle det dröja ytterligare några timmar innan mörkrets inbrott. Om någon vecka är målningen färdig, ställningen borta och ladans schablonmålade fasad kommer sannolikt att roa och inspirera många personer som passerar.

Inga kommentarer: