fredag 4 december 2015

Barnböckernas hus och kulturmiljöer: “Banvaktsbarn”

13

För några veckor sedan upptäckte jag ett bokfack på barnavdelningen på biblioteket, märkt “Förr i tiden”. Jag blev lite nyfiken. Här finns många spännande böcker på temat! Jag hittade bland annat boken Banvaktsbarn, skriven av Margareta Bengtsson och illustrerad av Anna Bengtsson. Boken gavs ut 1993.

11

12

10

I boken får vi följa en banvaktarfamilj år 1903. Vi får reda på vad en banvaktare är och vad resten av familjen sysselsätter sig med om dagarna då pappan är borta på banvaktarjobb. Dels vad de har för sysslor i hemmet men också vilka lekar barnen leker, och hur de själva tillverkar sina leksaker. Och en del kring hur samhället i stort såg ut då.

Boken rymmer många korta kapitel, alla rikt illustrerade med innehållsrika bilder. Vi får bland annat följa barnen i skolan, i ladugården och när familjen får Amerikabesök.

14

Min femåring gillade berättelserna och ställde många frågor. Själv tycker jag om bilderna på interiörerna. Vissa känner jag nästan igen från besök jag gjort inom jobbet!

Inga kommentarer: