måndag 19 oktober 2015

Glasmosaik i massor i Gävle!

4

I slutet av förra veckan dokumenterade jag väggutsmyckningar av glasmosaik i sammanlagt 35 trappuppgångar i flerbostadsområdet Urbergsterrassen i Gävle. Det är det kommunala bostadsbolaget Gavlegårdarna som äger fastigheterna där. Vardera konstverk är ungefär 8-10 kvm stor. Anledningen till denna spontana dokumentation var att jag tidigare i veckan fick en fråga från en kollega i Småland, som just håller på att färdigställa en skrift kring glasmosaiker från Kosta. I handlingar från Kosta kunde han se att en stor beställning på 3000 kvm (!) i början av 1960-talet hade gått till Gävle. Det är den näst största beställningen av glasmosaik som har utgått från Kosta, enligt vår kollega i Småland.  

Men inga adresser eller fastigheter finns noterade, som i övriga handlingar, bara två namn på arkitekter: Gustaf Lettström, Stockholm och Erik Larsson, Gävle. Samt “m fl”. Ganska snabbt fick vi fram att Lettström är arkitekten bakom området vid Urbergsterrassen, samt den intilliggande Tomaskyrkan. Erik Larsson var vid tiden stadsplanearkitekt i Gävle och några år in på 1960-talet blev han stadens stadsarkitekt. Den uppskattade ytan av glasmosaik på Urbergsterrassen är cirka 300 kvm, så uppenbarligen beställdes material till långt fler fastigheter, vilka dessa kan vara har vi inte närmare koll på i dagsläget. Men vi vet fler områden med glasmosaik, bland annat Kvarteret Vällinklockan på Brynäs, också det ett bostadsområde uppfört av Gavlegårdarna. Tiden för byggstart sammanfaller dessutom med byggstarten på Urbergsterrassen! Nästa vecka hoppas jag komma in i trappuppgångarna där!

Både Urbergsterrassen och Kvarteret Vällingklockan är omtyckta bostadsområden. Men få personer, förutom de som bor eller har bott i områdena, känner nog till vilka enorma skatter i form av dessa glasmosaiker, som finns i entréhallarna. Tänk vilken omsorg byggherren har lagt ner på dessa områden! Här finns konstnärlig utsmyckning av mycket hög kvalitet som jag ju önskar att fler än de som bor där skulle kunna få ta del av!

Så här kommer några av utsmyckningarna som jag fick det stora nöjet att dokumentera förra veckan!

5

6

7

8

9

10

11

12

14 Känner ni till områden med utsmyckningar i glasmosaik? Kommentera gärna här, eller maila mig på ulrika.olsson@xlm.se

2 kommentarer:

Mika sa...

Nämen oj så vackert! Jag är så svag för kosta-mosaik!
Hade ingen aning om att det fanns så mycket vackert på sörby! vet tyvärr inga lika fina ställen men jag har stått många gånger och kikat in i portarna på hamiltongatan som har vackra mosaiker i glas.

Ulrika Olsson sa...

Mika! Där ser man! Hade ingen aning om att uppgångarna på Hamiltongatan också har glasmosaik! De är ju också i Gavlegårdarnas ägo, om jag inte minns fel, så sannolikt ligger också de i samma beställning! Tack för info! Ska gå dit och snoka!