fredag 10 april 2015

En rofylld plats för en sista vila

bild 1

Jesper

Igår var jag ute i fält med en passionerad lokalhistoriker. På vägen hem visade han mig begravningsplatsen för hundar som ligger ut mot Norrlandet. Jag har länge velat besöka platsen men jag har aldrig lyckats hitta dit på egen hand.

Chap

LOrd

Prins

Begravningsplatsen ligger i skogen. Entrén är pampig med en portal och järngrind. Kring området syns resterna av en gärdesgård. Väl inne får man gå försiktigt, för vissa gravar är nästan helt övervuxna av blåbärsris och gräs. Jag vet inte om det någonsin har existerat mer organiserade stråk att gå i, kanske har växtligheten alltid legat tätt på gravplatserna?

bild 2

Stella

Tabby

Variationen på korsen är många och det slog mig hur påkostade flera av dem är. Att döma av årtalen på flera kors, förefaller begravningsplatsen vara anlagd under början av 1940-talet, men här finns även enstaka sentida gravar. Saknaden efter lurviga, mjuka trotjänare är påtaglig när man smyger fram mellan gravarna. Vinden susade i träden och jag tänker att det här är en riktigt fin plats för en sista vila.

Finns det någon av våra läsare som vet mer om begravningsplatsen? Kommentera gärna, eller skicka ett mail till mig: ulrika.olsson@xlm.se

Inga kommentarer: