fredag 20 december 2013

Om ett fint uppdrag

redigerad

redigerad två

Idag var jag förbi Lantmäteriets stora byggnad för att fota slutresultatet av ett, eller snarare två, uppdrag som länsmuseet utförde i höstas.

Det hela började med att Norrvidden, ägare av byggnaden, beställde förstoringar av fotografier som vi har vi vår fotosamling. Fotografierna visade Bobergs Fajasfabrik, ofta kallad Bo Fajans, som låg på platsen mellan åren 1874-1967. I höstas lät nämligen Norrvidden bygga ett nytt entréparti ut mot Parkvägen och det var inne i den nya entréhallen som de ville berätta om platsens historia med hjälp av fotografierna som skulle pryda väggarna likt tapeter.

När väl förstoringarna var framtagna behövdes naturligtvis också en liten text som förklarade vad det är man ser på bilderna. Och det uppdraget hamnade då hos oss mig. Det var en kort text som skulle skrivas. Korta texter behöver nödvändigtvis inte vara enkla att skriva, utan snarare tvärtom. Då gäller det att verkligen tänka efter vilken historia man vill lyfta fram.

Jag valde bland annat att berätta om tillverkningsprocesser, valet av lera och vilka yrkesgrupper som fanns representerade på fabriken.

När jag nu tittar på slutresultatet tycker jag att det blev bra med fotografierna och den lilla skylten med texten. Entrén är tillgänglig för alla under vardagar, så ta en tur dit om du är intresserad av att ta del av ett stycke insomnad industrihistoria.

Inga kommentarer: